zondag 5 november 2017

my own alphabet..


a few more letters from my sketchbook- I found them all !

Zoals ik vorige week al de 'A' vond ,ging ik ijverig verder totdat ik alle 26  letters had.
Op de foto boven zie je er een aantal uit mijn schetsboek.

Daar moest ik natuurlijk iets mee doen. Een hele poos geleden heeft mijn vader voor mij een paar canvasjes zelf gemaakt (hout uit de doe-het-zelf-zaak en doek kan je per lopende meter kopen in  de speciaalzaak). Het opspannen deden we samen ,want 1 paar handen is daarvoor dan weer nét niet genoeg....
En hiervan had ik er nog een paar liggen, dus dat kwam nu dan goed van pas .

Ik besmeerde het canvas eerst met een laag gesso , dan met een laag acryl die ik zelf mengde (wit, zwart en Pruisisch blauw). na droging ging hier dan nog een laag buff titanium overheen, een soort beige-zandkleur, zeg maar.

Enkele 'marks' aangebracht tot ik zoiets kreeg. De foto valt wat 'bleker' uit dan in het echt.


Now that I have all letters from the alphabet, it was time to DO something with them !
I still had some canvases my father made for me (he's a real handyman !) so I could definitely use one of these now !
I first spreaded some gesso on the canvas, then a layer of grey-phtalo-blue acrylic paint and after drying another layer of buff titanium, made some 'marks' (with a twig !) , until I got something like what you see on the picture above.

Dan schetste ik eerst zachtjes met een potlood de letters op het canvas en schilderde ze daarna met penseel en zwarte gouache. Ik zette de letters -opzettelijk- kort tegen elkaar, zodat ze minder leesbaar zouden worden.
Het was me hier vooral om de textuur/structuur te doen - het grafische, zeg maar- en niet zo zeer om het al dan niet kunnen lezen van de tekst.
Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zijn hierover, maar voor mij hoeft een tekst niet (steeds )leesbaar te zijn.
Dan heb ik ook vaak de letters links en rechts en zelfs boven en onder  elkaar laten raken. Opnieuw werd de leesbaarheid minder ,maar de lettervorm (voor mij dan toch) mooier.

I painted the letters with a fine pointed brush and black gouache on the canvas - the letters deliberately very closely together- both on the left, right, top and bottom of the letters.
Legibility was of no importance to me. I wanted to have a nice graphic-looking structure, if you know what I mean. 
Many people will disagree with me if I say that legibility is not (always) so important in calligraphy, letter art. What 's your opinion on this issue ?

Wedden dat jullie TOCH hebben geprobeerd dit te lezen ?
I bet that many of you have STILL tried to read this, no ?(the text is in Dutch btw)


Het inkleuren en afwerken probeer  ik tegen volgende week af te hebben.
I'll try to have the colouring and last details finished by next week! Bye for now !


6 opmerkingen:

  1. Heel tof! Deze letters passen met hun "textuur" echt perfect op de iets grovere ondergrond van het canvas. En ja, die discussie over de leesbaarheid... Als kalligraaf wil je soms ook gewoon eens iets maken dat er alleen maar mooi uitziet, zonder verdere functie, maar de reactie is dan toch altijd weer "wat staat daar nu?". Deze heb ik natuurlijk ook gewoon gelezen, hoor, ik vind het eigenlijk best nog leesbaar...
    Groetjes, Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hast du ein 'verrücktes' Alphabet kreiert aus zitternden Buchstaben. Aber so eng nebeneinander auf der Leinwand ergibt sich ein stimmiges Gesamtbild! LG Ulrike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eine sehr schöne Textur! Ich bin gespannt auf nächste Woche. Und nein, Kalligrafie muss man NICHT lesen können!!!!!! Obwohl ich zugeben muss, dass ich es immer und überall trotzdem versuche ; )
    Liebe Grüße
    Moni

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, zoals jij met kleuren en laagjes iets moois maakt (helemaal omdat het op,een canvas staat wat je zelf hebt gespannen!)
    De onderste tekst kan ik lezen, de bovenste niet......ik ben niet bezig met "grafisch" en met dit soort kunst enz, dus ja, dan ga je toch de tekst proberen te lezen.
    Tòch snap ik je verhaal wel en snap ook als je schrijft dat je het juist "onleesbaar" wil maken.
    Ik vind het heel knap gemaakt en zo leuk, met die letters.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou van tekst die onleesbaar is maar dan ook echt onleesbaar. Waar je gewoon niet aan begint dus, qua lezen :) Dit zit er een beetje tussenin, lijkt nog te goed op letters om het niet te proberen lezen :)
    Benieuwd naar het eindresultaat, nu al heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor! En ja, ik ben zeker begonnen met lezen. En dat lukte maar gedeeltelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je de moeite neemt om een reactie achter te laten. Dat wordt heel erg gewaardeerd !
Bedankt voor je bezoek.